top of page
tekstyhebrajskie

komentarz do tory (35) – woda goryczy prawdy nie powie

Zaktualizowano: 9 cze 2022

nasó נשא wznieś (itp. znaczenia) (lb. 4,21-7,89). jest tu kontynuacja wątku służby bogu w przybytku, a także pojawiają się kwestie etyczne. chorych zakaźnie i tych, którzy mieli z nimi kontakt, należy wysłać poza obóz. i nie wiadomo co dalej z nimi. inna kwestia: 5,6 jeśli mężczyzna lub kobieta אִ֣ישׁ אֽוֹ־אִשָּׁ֗ה isz o-iszá popełnią grzech, to człowiek zwróci równowartość i doda piątą część. czyli pieniądze za grzechy. jeśli 5,11 żona pobłądzi תִשְׂטֶ֣ה אִשְׁתּ֔וֹ tisté isztó – i zada się z innym mężczyzną, to musi wypić wodę goryczy, która powie prawdę i kobieta albo przeżyje jako niewinna albo umrze jako winna, więc na dzisiejsze czasy to osobliwe prawo, o którym warto zapomnieć.

mowa tu też o prawie nazireatu, czyli poświęceniu się rodzajowi zakonu, gdzie nie wolno pić wina, jeść winogron, nie wolno golić głowy, zbliżać się do martwych, czyli są to ćwiczenia duchowe, a jako takie zawsze są wskazane dla człowieka. kwestię błogosławieństwa kohenów, składania ofiar ze zwierząt i drobnych spraw kulinarnych można już odpuścić.

16 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page