top of page
tekstyhebrajskie

mit tory ustnej (42) – bóg zdegradowany

twierdzenie 42 (11) jak mędrcy pomniejszyli boga i anulowali poleganie na zjawiskach nadprzyrodzonych - כיצד גימדו חז"ל את אלוהים וביטלו את ההסתמכות על העל-טבעי.

autorzy omawianej tu książki (mit tory ustnej - מיתוס התורה שבעל פה) eitan bar (איתן בר) i golan broszi (גולן ברושי) piszą, iż ateizm lekceważy istnienie boga i jak na ironię, tak samo działa rabiniczna halacha הלכה. rabini jeszcze używają pojęć ze świata wiary, ale bóg już nie robi nic, także dlatego, że rabini mu nie pozwalają. halacha opiera się na orzeczeniach (פסיקות psikot) rabinów i wyklucza elementy nadprzyrodzone i boskie. w ten sposób i ateizm i halacha rabiniczna to światopogląd całkiem ludzki (הומניסטית humanistit). tylko że halacha jest bardziej sofistykowana, bo mimo iż usunęła boga z gry, to używa zasobu słów biblijnych i religijnych (sic!), pozwalających jej wyznawcom poruszać się „bez” i czuć się „z”. a oto trochę przykładów tej ateistycznej rewolucji mędrców, która pozwoliła im ugruntować swą pozycję kosztem boga.

1 ) anulowanie ducha świętego – ביטול רוח הקודש

2 ) anulowanie prorokowania – ביטול הנבואה

3 ) anulowanie podlegania zjawiskom nadnaturalnym – ביטול התלות בעל-טבעי

4 ) zamienienie boga w szeregowego ucznia jeszywy – חפיכתו של אלוהים לתלמיד ישיבה מן השורה. mędrcy twierdzą, że bóg zakłada tefilin i modli się oraz że uczy się gemary w jeszywie. (to znaczy uznaje wyższość rabinów nad nim).

5 ) rabini koronowali siebie na pełniących obowiązki boga – הרבנים העתירו את עצמם לממלאי מקומו של אלהים


(foto: bóg uczy się u rabinów. jw.org)



33 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page