twierdzenie 45 (14) – המניע והמנוע של התורה שבעל-פה. motyw i napęd tory ustnej.
kolejny rozdział, eitan bar (איתן בר) i golan broszi (גולן ברושי) autorzy omawianej tu książki (mit tory ustnej - מיתוס התורה שבעל פה) otwierają cytatem z wypowiedzi rabina josiego mizrachiego יוסי מזרחי: jaki interes mają mędrcy חכמים, by tworzyć dziesiątki tysięcy halach חלכות, przepisów?
nikt nie budzi się nagle chcąc być rabinem, by zgarnąć majątek, albo by rządzić. rabini tworzą różne tradycje i przepisy, bo wierzą, że taka jest wola boga i że tak winien postępować naród izraela. a przy tym, sam system religijny (na całym świecie i w każdej religii) zbudowany jest tak, że zamienia się w maszynę do robienia pieniędzy, a kapłani mają wyłączną władzę i prawo ustalania co jest właściwe a co nie, co jest koszerne כשר kaszer, a co nieczyste טמא tamé. w momencie, gdy są tacy, którzy wierzą, że sprzedawane im utensylia religijne, mogą sprowadzić błogosławieństwo albo rzucić klątwę, pojawia się duchowo-finansowe uzależnienie między kapłanem a jego wyznawcami. Innymi słowy, bycie kapłanem oznacza bezpieczeństwo finansowe.
tora ustna zapewnia wsparcie finansowe rabinom i uczonym uczniom תלמידי חכמים czyli dosłowniej mądrym uczniom, studentom jeszyw gwarantuje pełne utrzymanie, włącznie ze wszystkimi wydatkami. nie muszą pracować fizycznie, płacić podatków ani rachunków za media w domu. resztę rozdziału autorzy poświęcają dochodom rabinów i ich wysokościom oraz sposobom ich pozyskiwania.
Comments